Hej

Har snart varit på Irland tre veckor nu. Det är lördag och det är natt men jag kan inte sova för jag drack kaffe alldeles för sent eftersom det var första stället jag varit på hittills som hade bryggkaffe <33 Trodde inte jag skulle sakna det så mycket då jag inte ens dricker kaffe dagligen? Men när man inte kan få någonting, då vill man ha det mer än någonsin, så funkar människan.

Mina föreläsningar är väldigt intressanta, det är kul att på riktigt fördjupa sig i filosofi, jag älskar teologi också men det samspelar med strängar djupt inom mig. Filosofin låser upp dörrar och utvecklar/fördjupar påbörjade tankebanor, det är väldigt härligt och befriande.

Saker jag gillar med Maynooth är vädret, att det är så litet, trä-pubarna, kyrkorna, studentlivet, att bo i kollektiv och laga mat ihop. Blir också berörd av att alla är så trevliga, antar att man bara är utsvulten på det från Sverige. Vill inte klaga för svenskar är fantastiska, men inte så värst tillmötesgående bara och det är tacksamt när man är en främling som pratar svengelska. Saker jag gillar mindre är att inte kunna prata sitt modersmål med någon efter en lång dag. Gillar inte heller bismaken av syra i det svarta thét och att dricka det med mjölk och socker i, försöker verkligen men svart kaffe är så mycket godare? Samt att sakna familj och vänner därhemma, man är alltid splittrad på det viset sålänge man inte har alla hos sig. När man är ute på havet längtar man hem och när man är hemma längtar man ut till havet.

Blev lite förälskad i kvinnan i denna tavla!

Åt världens godaste pizza och besökte Dublins mest aptitretande mataffär.

Det var så fascinerande att få se Irlands natur genom alla dessa landskapsmålningar.

Köpte strumpor och sånt på Primark i Dublin och tog en töntig bild utanför för det finns nästan inga affärer i Maynooth.

Marleen framför bekymrad man.

Alla ”fina” bilder är från National Gallery i Dublin som är ett fantastiskt museum och det är gratis, har fortfarande fler museum att se fram emot, tex vikingamuseumet, för Skandinavien och Irland hade mycket kontakt under vikingatiden. Våra språk tillhör olika språkgrupper men har influenser från varandra. Om ni också tycker om språkfamiljer så måste ni läsa en fantastisk bok, ”dukkeføreren” av Jostein Gaarder.

Vänliga hälsningar

Lämna en kommentar